Το 8ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Βερολίνο έριξε το βράδυ της Κυριακής την αυλαία του, δίνοντας ραντεβού με κοινό και δημιουργούς για τον Μάρτιο του 2024.

Στην κατάμεστη αίθουσα του εμβληματικού κινηματογράφου Babylon, στην Πλατεία «Ρόζα Λούξεμπουργκ», απονεμήθηκαν τα βραβεία των διαγωνιστικών τμημάτων, ενώ το κλείσιμο του Φεστιβάλ, το οποίο διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, έγινε με την προβολή της ταινίας «Dodo» του Πάνου Κούτρα.

Το Μουσείο Illuseum φιλοξένησε το πάρτι που ακολούθησε πέντε ημέρες κινηματογραφικών προβολών, συναντήσεων με καλλιτέχνες και ειδικών εκδηλώσεων.

Στην κατηγορία «Αναδυόμενοι Έλληνες» (Emerging Greeks), το βραβείο, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 1000 ευρώ – χορηγία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου -, κέρδισε η ταινία «Black Stone» του Σπύρου Ιακωβίδη.

Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, η ταινία «προσφέρει μια ιδιαίτερα ανάλαφρη προσέγγιση σε ορισμένα πολύ σημαντικά θέματα που ταλανίζουν την ελληνική κοινωνία σήμερα: πιεστικές ελληνίδες μητέρες, ρατσισμός και μετανάστευση, μεταξύ άλλων. Μια οικογενειακή ιστορία ειπωμένη με αγάπη, σκληρή ειρωνεία και χιούμορ».

Το Documentary Award, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 500 ευρώ – χορηγία της Musou Music Group – κέρδισε η ταινία «Femicidio» της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου, επειδή, σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, «με μια θαρραλέα γυναίκα που επέζησε από την επίθεση του πρώην συντρόφου της στο επίκεντρο, ρίχνει φως σε μια πραγματική πληγή της σημερινής κοινωνίας που καθοδηγείται από πατριαρχικές αρχές».

Η φετινή διοργάνωση ήταν ίσως η πλουσιότερη του Φεστιβάλ, το οποίο ενηλικιώνεται, ωριμάζει και επεκτείνεται, με τους διοργανωτές να σχεδιάζουν ήδη τις πιο «μικρές» εκδοχές του, στις 16-17 Σεπτεμβρίου για δεύτερη φορά στη Φρανκφούρτη και στις 24-25 Σεπτεμβρίου για πρώτη φορά στην Κολωνία.

Η διευθύντρια και «ψυχή» του Φεστιβάλ, Σοφία Σταυριανίδου, μιλώντας στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, εκφράζει την ικανοποίησή της για την επιτυχία των φετινών ημερών ελληνικού κινηματογράφου στο Βερολίνο, οι οποίες έχουν πια ενσωματωθεί στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της πόλης. Είναι ενδεικτικό το ενδιαφέρον των γερμανικών ΜΜΕ, τα οποία αφιερώνουν πλέον εκτεταμένα ρεπορτάζ στη διοργάνωση και προτείνουν ελληνικές ταινίες στο κοινό τους.

Ως «highlight» της διοργάνωσης, η κυρία Σταυριανίδου αναδεικνύει την παρουσία του ηθοποιού, σεναριογράφου και παραγωγού Βαγγέλη Μουρίκη, ο οποίος ήταν και το τιμώμενο πρόσωπο του φετινού Φεστιβάλ.

Προβλήθηκαν οι τρεις από τις πλέον χαρακτηριστικές ταινίες του, ο «Βασιλιάς» του Νίκου Γραμματικού, η «Νορβηγία» (του Γιάννη Βεσλεμέ) και οι «Ισοβίτες» του Θόδωρου Μαραγκού. Ο Βαγγέλης Μουρίκης μετά από κάθε προβολή βρισκόταν στην αίθουσα προκειμένου να συζητήσει με το κοινό, το οποίο ανταποκρίθηκε με εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Στη φετινή διοργάνωση, στη διάρκεια της οποίας κόπηκαν περισσότερα από 2.500 εισιτήρια, υπήρξαν όμως και άλλες «πρώτες»: προστέθηκε η διαγωνιστική κατηγορία των ντοκιμαντέρ, ενώ εγκαινιάστηκε η συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, το οποίο στο περιθώριο των προβολών διοργάνωσε συνεδρία «Cinematherapy», με τη συνθετική ψυχοθεραπεύτρια Ντενίς Νικολάκου να «παντρεύει» την ψυχοθεραπεία με τον κινηματογράφο.

Προστέθηκε επίσης η σύμπραξη με την Crew United, μια από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες επαγγελματιών του κινηματογράφου στην Ευρώπη. Στη συνάντηση με δημιουργούς και ηθοποιούς που διοργανώθηκε, δόθηκε σε όλες τις πλευρές ο χώρος και ο χρόνος να διερευνήσουν τις προοπτικές μελλοντικών συνεργασιών.

«Το Φεστιβάλ γίνεται όλο και πιο ανοιχτό», λέει χαρακτηριστικά η Σοφία Σταυριανίδου και δεν αναφέρεται μόνο στην αύξηση των εισιτηρίων, αλλά κυρίως στην καθιέρωσή του στη συνείδηση των Ελλήνων του Βερολίνου, αλλά και των γερμανών σινεφίλ.

ΠΗΓΗ