Οι καταναλωτές κάνουν περικοπές λόγω ακρίβειας

Την κατιούσα έχουν πάρει βασικοί δείκτες κατανάλωσης με τα νοικοκυριά να μειώνουν τις αγορές τους για να ανταπεξέλθουν στην παρατεταμένη ακρίβεια. Τα νέα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον δείκτη όγκου πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα έρχονται να επιβεβαιώσουν την οικονομική δυσπραγία με τις επιχειρήσεις να αναμένουν το τζίρο της εορταστικής περιόδου για να «ρεφάρουν» τη χασούρα.

Το ανησυχητικό είναι είναι ότι η κατανάλωση συρρικνώθηκε σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες προϊόντων ακόμα και στα είδη διατροφής με τους δείκτες να κινούνται πτωτικά σε σχέση με πέρυσι (Οκτώβριος 2022) ενώ λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στη σύγκριση με έναν μήνα πριν (Σεπτέμβριος 2023).

Πτωτικά και τα μεγάλα καταστήματα

Σε ετήσια βάση ο «μεγάλος χαμένος» είναι ο κλάδος των επίπλων – οικιακών – ηλεκτρικών (-8,7%) ενώ ακολουθεί ο κλάδος της ένδυσης-υπόδησης (-8%). Πτωτικά κινήθηκε ο όγκος των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (-3,9%), τα φαρμάκων – καλλυντικών (-3,2%), ενώ τις μεγαλύτερες αντοχές επέδειξε η κατηγορία τρόφιμα – ποτά – καπνός, με οριακή υποχώρηση στον όγκο πωλήσεων (-0,5%).

Στις μηνιαίες μεταβολές ο κλάδος-«πρωταθλητής» είναι αυτός των τροφίμων – ποτών – καπνού και γενικότερα τα καταστήματα ειδών διατροφής με τις απώλειες να έρχονται μια περίοδο που ο πληθωρισμός στα τρόφιμα σκαρφάλωσε στο 10%.

Κομβικής σημασίας ο Δεκέμβριος

Μέσα σε ένα γενικευμένο κλίμα ακρίβειας οι λιανέμποροι, κόντρα στα στοιχεία του Οκτωβρίου, προσδοκούν ότι ο τζίρος του Δεκεμβρίου θα ξεπεράσει τα περσινά 3,83 δισ. και θα κινηθεί πάνω από τα 4 δισ. ευρώ ενώ σε ό,τι αφορά στις προτιμήσεις των καταναλωτών φαίνεται ότι διαχρονικά το ενδιαφέρον συγκεντρώνει η ένδυση – υπόδηση, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά, τα ηλεκτρονικά είδη και οι μικρές ηλεκτρικές συσκευές.

Το 2023 εκτιμάται εν τέλει πως θα ολοκληρωθεί για το ελληνικό λιανεµπόριο με µονοψήφια αύξηση, που μάλιστα σε µεγάλο βαθµό είναι πληθωριστική και δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της πραγµατικής κατανάλωσης.

Στην εορταστική περίοδο «ποντάρουν» οι επιχειρηματίες.

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι κερδισµένες είναι οι µεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγµατικότητα διεύρυνση του χάσµατος µεταξύ τους, δεδομένου ότι οι «μεγάλοι» μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών.

Θα κλείσει το 2023 με θετικό πρόσημο;

Συγκεκριμένα, ο τζίρος των πολύ μικρών εμπορικών επιχειρήσεων ανά τρίμηνο αυξάνεται στα επίπεδα του 2%, ενώ των μεσαίων άνω του 4%. Παραταύτα, οι πωλήσεις της Πρωτοχρονιάς, αφενός ολοκληρώνουν την αγοραστική κίνηση της εορταστικής αγοράς, και αφετέρου τον ετήσιο τζίρο, που σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία κλείνει συγκριτικά και συνολικά με θετικό πρόσημο για το λιανικό εμπόριο.

Να σημειώσουμε πως σε έρευνα καταναλωτικού κλίματος την οποία πραγματοποίησε ο ΣΕΛΠΕ ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Δεκέμβριο του 2023 διαμορφώθηκε στο -52 πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, μειωμένος σε σχέση με την μέτρηση του Ιουνίου 2023 κατά 3 μονάδες, αλλά αυξημένος σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Νοεμβρίου 2022 κατά 9 μονάδες.

Περισσότερα έξοδα, λιγότερες καταθέσεις

Το κύμα της ακριβείας επηρέασε και τις καταθέσεις για νοικοκυριά και επιχειρήσεις που παρουσιάζουν νέα μείωση 904 εκατ. ευρώ (2,243 δισ. τον Οκτώβριος) τον Νοέμβριο.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, μείωση κατά 748 εκατ. ευρώ παρουσίασαν οι καταθέσεις των επιχειρήσεων και κατά 156 εκατ. ευρώ οι αντίστοιχες των νοικοκυριών.

Μειωμένες οι καταθέσεις

H μηνιαία καθαρή ροή του συνόλου των καταθέσεων ήταν αρνητική κατά 932 εκατ. ευρώ, το Νοέμβριο του 2023, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 1.883 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2023.

Μείωση κατά 27 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, το Νοέμβριο του 2023, οι καταθέσεις της γενικής κυβέρνησης, έναντι αύξησης κατά 261 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώθηκε σε -8,3% από -9,1% τον προηγούμενο μήνα.



ΠΗΓΗ