Τhe professor… ο άνθρωπος πίσω από την επιτυχία της BYD που εκτοπίζει την Tesla

Στα τέλη του 2011, ο τότε ακόμη νέος Έλον Μασκ χλεύαζε την ιδέα ότι η πρωτοκαθεδρία της Tesla θα μπορούσε ποτέ να αμφισβητηθεί από την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD, θεωρώντας το προϊόν τους άσχημο και την εταιρεία δυσλειτουργική.

Μια δεκαετία αργότερα, η εταιρεία με έδρα το Shenzhen με επικεφαλής τον Γουανγκ Τσουανφού διεκδίκησε την πρωτοκαθεδρία της Tesla ως ο μεγαλύτερος παραγωγός αυτοκινήτων με μπαταρίες. Το τέταρτο τρίμηνο του 2023, η BYD, η οποία ιδρύθηκε το 1995 και μετρά ως μέτοχο την Berkshire Hathaway του Γουόρεν Μπάφετ, πούλησε το αριθμό ρεκόρ 526.000 ηλεκτρικών οχημάτων μόνο με μπαταρία έναντι 484.000 της Tesla.

Η άνοδος της BYD προσθέτει στην αίγλη του αυτοδημιούργητου Γουάνγκ. Η ιστορία του καθηγητή – ερευνητή μη σιδηρούχων μετάλλων που έγινε σκληροτράχηλο στέλεχος με επιμελή εστίαση στην τεχνολογία, τις αλυσίδες εφοδιασμού και τη μείωση του κόστους έχει γίνει ευαγγέλιο στις κινεζικές σχολές επιστήμης και επιχειρήσεων.

Για τους υπαλλήλους του, ο Γουάνγκ είναι απλά γνωστός ως «Ο Πρόεδρος». Η ανεπιτήδευτη συμπεριφορά του 57χρονου δισεκατομμυριούχου κρύβει έναν μικροδιαχειριστή με μια σταχανοβίτικη εργασιακή ηθική.

«Η έννοια της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής απλά δεν είναι στο λεξικό του», ανέφερε στους FT ο Μάικλ Νταν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων αυτοκινήτων Dunne Insights που εστιάζει στην Ασία.

Ο δάκτυλος Μπάφετ

Το 2008, ο Τσάρλι Μάνγκερ έπεισε τον επιχειρηματικό του συνεργάτη Μπάφετ να επενδύσει 230 εκατομμύρια δολάρια για μερίδιο 10% στην τότε ελάχιστα γνωστή κινεζική εταιρεία, υποστηρίζοντας ότι ο Γουάνγκ αποτελούσε μείγμα του Τόμας Έντισον και του Τζακ Γουέλτς, του πρώην επικεφαλής της General Electric. Η Berkshire πούλησε έκτοτε ένα μερίδιο 2% για 890 εκατομμύρια δολάρια. Η υπόλοιπη συμμετοχή του αξίζει περίπου 2,3 δισ. δολάρια.

Τα καθαρά κέρδη της BYD υπερδιπλασιάστηκαν στα 21,37 δισ. γιουάν ($3 δισ.) τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Η τιμή της μετοχής της έχει υπερπενταπλασιαστεί από τις αρχές του 2020, δίνοντάς της κεφαλαιοποίηση 622 δισεκατομμυρίων γιουάν.

Ενώ ο Μάνγκερ εντυπωσιάστηκε με τις μηχανικές δεξιότητες του Γουάνγκ, οι ειδικοί αποδίδουν την επιτυχία της BYD σε μεγάλο βαθμό σε μια κουλτούρα αδίστακτης μείωσης του κόστους.

Λαμβάνοντας μαθήματα από την κατασκευή μπαταριών κινητών τηλεφώνων και άλλων εξαρτημάτων για τη Siemens, τη Nokia και τη Motorola τα πρώτα χρόνια της, η BYD έχει αναπτύξει τις δικές της εσωτερικές δυνατότητες. Η σύναψη συμβάσεων με άλλες εταιρείες για υλικό ή υπηρεσίες είναι η έσχατη λύση, σε τέτοιο βαθμό που ένα στέλεχος είπε κάποτε στους επιθεωρητές αυτοκινήτων ότι η εταιρεία έφτιαχνε τα πάντα στο όχημα «εκτός από τα ελαστικά και το παρμπρίζ».

Η έμφαση στο κόστος έχει στηρίξει την κάθετη ολοκλήρωση του ομίλου, από την παροχή πόρων έως τις μπαταρίες και τα τσιπ υπολογιστών. Ως ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές μπαταριών στον κόσμο, προμηθεύει ανταγωνιστές, όπως η Tesla και η Toyota. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα καινοτομίες στον τομέα της παραγωγής.

Το αδυσώπητο επιχειρηματικό μοντέλο του Γουάνγκ έχει οδηγήσει σε παράπονα για τη μεταχείριση των εργαζομένων, βασικά αντιμετωπίζοντας τους ανθρώπους σαν ρομπότ,  σύμφωνα με έναν ειδικό.

Αύξηση πωλήσεων 62% το 2023

Τα οχήματά της που χρησιμοποιούν μόνο μπαταρίες ξεπέρασαν την Tesla το τέταρτο τρίμηνο, αλλά λαμβάνοντας υπόψη τα υβριδικά οχήματα, η BYD ξεπέρασε την Tesla το πρώτο εξάμηνο του 2022. Οι συνολικές πωλήσεις της BYD για το 2023 αυξήθηκαν κατά 62% σε περισσότερα από 3 εκατομμύρια οχήματα, σε σύγκριση με 1,81 εκατομμύρια για την Tesla.

Σε μια εποχή που το κυβερνών Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας καταστρέφει συχνά την επιχειρηματική ελίτ της χώρας, οι ειδικοί πιστεύουν ότι ο Γουάνγκ, υπέρμαχος προϊόντων υψηλής τεχνολογίας που βοηθούν στην επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών άνθρακα του Πεκίνου, βρίσκεται σε σχετικά ασφαλές έδαφος.

Η τεχνολογία μπαταριών της BYD διδάσκεται εδώ και αρκετά χρόνια ως μέρος του προγράμματος σπουδών στο επίλεκτο Πανεπιστήμιο Tsinghua στο Πεκίνο. Οι μαθητές γυμνασίου μαθαίνουν τώρα για το Tang, το plug-in υβριδικό SUV της BYD, ως μέρος των μαθημάτων φυσικής τους.

Παρά την προηγούμενη χλεύη του Μασκ, η BYD βρίσκεται στο ραντάρ ορισμένων στελεχών αυτοκινήτων για μερικά χρόνια. Το 2021, ο τότε επικεφαλής της Volkswagen Χέρμπερτ Ντάις είπε στους Financial Times ότι ο κινεζικός όμιλος ήταν η εταιρεία που φοβόταν περισσότερο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Ωστόσο, η πρόσφατη άνοδος της BYD εξέπληξε πολλούς στον κλάδο. Αυτό οφείλεται εν μέρει επειδή η ανάπτυξη επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, όταν τα σύνορα της Κίνας έκλεισαν.

Ήταν απόφαση του ίδιου του Μασκ στα τέλη του 2022 να κυνηγήσει υψηλότερο όγκο πωλήσεων στην Κίνα μέσω περικοπών τιμών που έδωσε στην BYD μια πρόσφατη ώθηση. Αλλά, η BYD έχει πέντε μοντέλα που είναι φθηνότερα και νεότερα από της Tesla.

Στροφή στο εξωτερικό

Έχοντας κατακτήσει την κινεζική αγορά, ο Γουάνγκ στρέφεται τώρα στο εξωτερικό. Τον Νοέμβριο η διοίκηση της BYD είπε σε αναλυτές της Citigroup ότι στόχευαν σε μερίδιο αγοράς περίπου 10% στις αγορές του εξωτερικού μακροπρόθεσμα, εξαιρουμένων των ΗΠΑ ή της Ευρώπης. Αυτό συνεπάγεται ετήσιες πωλήσεις στο εξωτερικό – εκτός δύο κρίσιμων δυτικών αγορών – 2-3 εκατ. αυτοκινήτων, από περίπου 240.000 φέτος, σύμφωνα με τη Citigroup.

Εν τω μεταξύ, οι προοπτικές του ομίλου στις ΗΠΑ και την Ευρώπη παραμένουν αβέβαιες. Στις Βρυξέλλες, οι φόβοι για ένα κύμα κινεζικών αυτοκινήτων οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ερευνήσει τη βιομηχανική υποστήριξη του Πεκίνου καθώς και να ενισχύσει τις δικές της τοπικές επιδοτήσεις.

Το αντικινεζικό αίσθημα στην Ουάσιγκτον έχει διεισδύσει στο μυαλό των καταναλωτών των ΗΠΑ. Ενώ οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν απαγορεύεται να πουλήσουν οχήματα στις ΗΠΑ, αντιμετωπίζουν δασμούς 25% τοις εκατό και δεν μπορούν να λάβουν επιδοτήσεις.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να βρουν έναν τρόπο προς τη Βόρεια Αμερική, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, εάν θέλουν να διατηρήσουν την ανάπτυξη και να κρατήσουν γεμάτα τα κινεζικά εργοστάσια.

Ωστόσο, οι κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της BYD, είναι ως επί το πλείστον άγνωστες εκτός της εγχώριας αγοράς τους. Μια μεγάλη δοκιμή για αυτό θα ήταν τα σχέδια της εταιρείας να χτίσει το πρώτο της ευρωπαϊκό εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Ουγγαρία. Αλλά οι κρατικές επιδοτήσεις συνήθως εξαρτώνται επίσης από την παραγωγή τους εντός Κίνας.

Οι ειδικοί επισημαίνουν επίσης ότι η Tesla παραμένει ένας επίφοβος ανταγωνιστής σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη παγκόσμια αγορά. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ανέφερε πωλήσεις για το τέταρτο τρίμηνο που ξεπέρασαν τις προβλέψεις των αναλυτών και 7 δισ. δολάρια σε καθαρά κέρδη για τους πρώτους εννέα μήνες του περασμένου έτους. Η χρηματιστηριακή του αξία ανέρχεται στα 754 δισ. δολάρια.

Αντίθετα, το ερώτημα που θέτουν πολλοί είναι εάν άλλοι κατασκευαστές EV μπορούν να ανταγωνιστούν τις οικονομίες κλίμακας που πετυχαίνουν Tesla και BYD. Στην Κίνα – τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο – η BYD και η Tesla απορροφούν το 43 %των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.

Πηγή: ΟΤ



ΠΗΓΗ