Η κάλπη… μίλησε. Περίπου τέσσερα εκατομμύρια ψηφοφόροι έστειλαν το μήνυμά τους και άλλοι τόσοι και περισσότεροι αποφάσισαν να απέχουν. Μάλιστα, το τρομακτικό ποσοστό αποχής που άγγιξε το 60% έφερε προβληματισμό και σε ένα βαθμό απονομιμοποίηση του εκλογικού αποτελέσματος.

Την επόμενη ημέρα των ευρωεκλογών τα πολιτικά κόμματα αναλύουν τα δεδομένα και σε κάποιες περιπτώσεις αναπροσαρμόζουν την τακτική τους. Το πολιτικό σκηνικό στη χώρα από την 9η Ιουνίου (2024) δεν είναι ίδιο με τα τρία μεγαλύτερα κόμματα να είναι ακόμα «ζαλισμένα» προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσουν το εκλογικό αποτέλεσμα που δεν τους κατατάσει στους νικητές.

Γιατί ψηφίσαμε όπως ψηφίσαμε;

Μια μετεκλογική έρευνα προσπαθεί να δώσει ορισμένες απαντήσεις σε κάποια αναπάντεχα ερωτήματα αλλά και κάποια που όλοι έχουν στα χείλη τους.

Ένας στους δύο άνδρες απαντούν πως ασχολήθηκαν περισσότερα με τα τελευταία αθλητικά γεγονότα

Το πρώτο μη προφανές ερώτημα της aboutpeople για λογαριασμού του NEWS 24/7 ζητά απάντηση στο: Αν τις τελευταίες δύο εβδομάδες ασχολήθηκαν περισσότερο με τις ευρωεκλογές ή με τα πρόσφατα μεγάλα αθλητικά γεγονότα σε ποδόσφαιρο και μπάσκετ.

Οι απαντήσεις είναι μοιρασμένες. Το 39,7% των ερωτώμενων δηλώνει ότι ασχολήθηκε περισσότερο με τις ευρωεκλογές, ενώ το 36,3% με τα αθλητικά γεγονότα. Ειδικά στους άνδρες τα αποτελέσματα είναι: 36% ευρωεκλογές – 49,9% αθλητικά γεγονότα.

Αποφασισμένοι στην κάλπη

Πότε αποφασίσατε τι θα ψηφίσετε είναι το επόμενο ερώτημα που τέθηκε στους συμμετέχοντες με το 41,9% να απαντά «εδώ και αρκετούς μήνες». Το 15,1% «τον τελευταίο μήνα», το 12,2% «την τελευταία εβδομάδα» και ένα 12,8% να λέει πως «ψηφίζει πάντα το ίδιο κόμμα».

Κατά τη διάρκεια των τελευταίου μήνα όσοι κλήθηκαν να απαντήσουν στην έρευνα απάντησαν με συντριπτικό ποσοστό πως δεν «βοήθησαν συστηματικά στην εκλογική εκστρατεία του κόμματος που υποστηρίζουν ή κάποιου υποψήφιου υποψήφιας που θα ήθελαν να εκλεγεί». Επίσης, «δεν συμμετείχαν σε συγκεντρώσεις συγκεκριμένου πολιτικού κόμματος ή υποψήφιου/ιας για να εκφράσουν την υποστήριξη τους» σε ποσοστό 87,4%.

Η άρνηση να συμμετέχουν ενεργά στην προεκλογική διαδικασία φαίνεται και από την απάντηση σε ποσοστό 67,8% πως δεν «προσπάθησαν να πείσουν ανθρώπους από το περιβάλλον τους για να ψηφίσουν συγκεκριμένο κόμμα ή υποψήφιο/α» αλλά και σε ποσοστό 87% ότι δεν «δημοσίευσαν, έγραψαν, ή κοινοποίησαν κείμενα και φωτογραφίες στα social media, υπέρ ενός κόμματος ή υποψηφίου/ας».

Με το μυαλό στην Ελλάδα

Το 54,2% δηλώνει ότι έκανε την επιλογή του «λιγότερου κακού κόμματος», ενώ το 39,4% έκανε «θετική επιλογή», ψηφίζοντας κάποιο κόμμα γιατί θεώρησε ότι είναι το καλύτερο.

Τρεις στους 10 ερωτώμενους απαντούν ότι το κόμμα που επέλεξαν χθες, δεν το είχαν ξαναψηφίσει στο παρελθόν.

Σε ποσοστό κοντά στο 60% απάντησαν πως «δεν είναι ικανοποιημένοι από τον διάλογο μεταξύ των κομμάτων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου».

Στην ερώτηση για τους λόγους που ο καθένας και η καθεμία ψήφισαν το κάθε κόμμα (μέχρι 2 επιλογές), 40,5% δηλώνει ότι έκανε την επιλογή του βάση των θέσεων του κόμματος, 28,3% για να στείλει μήνυμα στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, 28% γιατί έχει τον καλύτερο ηγέτη, 23,6% γιατί έχει τους καλύτερους υποψηφίους, 15,6% γιατί ψηφίζει πάντα το ίδιο κόμμα και 9% για να στείλει μήνυμα στον ΣΥΡΙΖΑ.

«Πολύ κοντά και αρκετά κοντά» με το κόμμα που ψήφισαν απαντά το 66,4%, «ούτε κοντά, ούτε μακριά» το 28,9%.

Ένα άλλο ερώτημα που απασχόλησε ήταν το αν οι συμμετέχοντες «ψήφισαν με το μυαλό σας κυρίως στην Ευρώπη ή κυρίως στην Ελλάδα». Με ποσοστό 58,4% η απάντηση ήταν «κυρίως στην Ελλάδα» και 38,6% «κυρίως την Ευρώπη».

Η έρευνα διενεργήθηκε στις 9 και 10 Ιουνίου και συμμετείχαν 1002 άτομα.



ΠΗΓΗ