Με την πάροδο των χρόνων, το Άμστερνταμ έχει δοκιμάσει διάφορους τρόπους για να πατάξει τον ενοχλητικό τουρισμό – από την εκστρατεία «Μείνετε μακριά» για να αποτρέψει τους Βρετανούς επισκέπτες που έχουν ως μοναδικό στόχο το άφθονο αλκοόλ, την απαγόρευση του δημόσιου καπνίσματος κάνναβης στο κέντρο μέχρι και το κλείσιμο των μπαρ στις 2 το πρωί.

Τώρα έχει επιλέξει μια νέα προσέγγιση, χρησιμοποιώντας την τυπική ολλανδική ωμότητα σε ένα διαδικτυακό κουίζ που έχει ως στόχο να αποτρέψει όσους θέλουν να επισκεφθούν την ιστορική πόλη για οτιδήποτε άλλο εκτός από τις τουλίπες και τα Stroopwafels (βάφλες με σιρόπι).

«Θα θέλατε να αγοράσετε κοκαΐνη;», είναι μια ερώτηση στο κουίζ «Amsterdam Rules» (κανόνες του Άμστερνταμ), ενώ μια άλλη ρωτά: «Θα θέλατε να εξερευνήσετε την πόλη με ένα ποτό ή ένα τσιγάρο κάνναβης στο χέρι;».

Όποιος θέλει να οργανώσει μια βόλτα σε παμπ ή ένα εργένικο πάρτι συναντά το μήνυμα: «Αυτό θα είναι μια ταλαιπωρία. Απαγορεύεται!».

«Κάπνισμα χόρτου στο δρόμο; Θα προτιμούσαμε να μην το έχουμε αυτό. Κάντε το στο σπίτι σας και τότε δεν θα λαμβάνετε άσχημα σχόλια από τους ντόπιους»

Το ίδιο, για την ιστορία, ισχύει και για την αγορά ναρκωτικών από εμπόρους του δρόμου ή για την περιπλάνηση στα καλντερίμια καπνίζοντας κάνναβη ή πίνοντας μπύρα.

Όσοι κάνουν κλικ στο «ναι» στην ερώτηση «Θα θέλατε μια ξενάγηση ανάμεσα στα παράθυρα των εργαζομένων στο σεξ;», ενημερώνονται επίσης ότι αυτό δεν αποτελεί πλέον επιλογή.

«Ποια διάσημα ολλανδικά προϊόντα θα θέλατε να δοκιμάσετε; Κοκαΐνη;»

Η διαδραστική εκστρατεία του δήμου, η οποία ξεκίνησε τον περασμένο μήνα και σύντομα θα είναι διαθέσιμη στα ιταλικά, γαλλικά, ισπανικά και ολλανδικά, έχει ως στόχο να δείξει ότι πολλά από τα πράγματα που οι τουρίστες συνδέουν με το Άμστερνταμ είναι στην πραγματικότητα παράνομα.

Ενώ η ολλανδική πρωτεύουσα αναζητά απεγνωσμένα έσοδα από τους τουριστικούς φόρους, παλεύει με την επιστροφή του τουρισμού μετά την πανδημία, συμπεριλαμβανομένων των ανεπιθύμητων επισκεπτών που κάνουν εμετό στα κατώφλια των σπιτιών, τρέχουν ουρλιάζοντας στους δρόμους και ουρούν δημόσια. Παρά τις προσπάθειες της πόλης να τους αποτρέψει, οι επισκέπτες που διανυκτέρευσαν στο Άμστερνταμ αυξήθηκαν κατά 21% πέρυσι, σε 9 εκατομμύρια.

Ο Sofyan Mbarki, αντιδήμαρχος του Άμστερνταμ, δήλωσε σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου την Τετάρτη ότι το κουίζ είναι μια νέα εκδοχή της πολυσυζητημένης εκστρατείας αποτροπής. «Κάνουμε τα πράγματα λίγο διαφορετικά. Οι μελλοντικοί τουρίστες που θα αναζητήσουν στο Google τις λέξεις ‘Amsterdam coffee shop’, ‘Amsterdam red light district’ και ‘Amsterdam stag do’, θα έρθουν σε αυτό το κουίζ μέσω των διαφημίσεων της Google», εξήγησε.

Και πρόσθεσε ότι ο ιστότοπος πρέπει να καταρρίψει τους συνειρμούς που έχουν οι τουρίστες, οι οποίοι κάνουν πάρτι για να χαλαρώσουν στο Άμστερνταμ, για παράδειγμα, με ερωτήσεις όπως: «Ποια διάσημα ολλανδικά προϊόντα θα θέλατε να δοκιμάσετε; Κοκαΐνη;».

«Να φύγετε… να πάτε αλλού»

Το κουίζ κοστίζει τουλάχιστον 165.000 ευρώ, χρηματοδοτείται εν μέρει από το εθνικό υπουργείο Δικαιοσύνης και έχει ως στόχο να χτυπήσει τα σχέδια των «παρτάκηδων» στο… κεφάλι πριν κλείσουν τις πτήσεις τους.

Όποιος κάνει κλικ σε αρκετές επιλογές που παραβιάζουν τους κανόνες, λαμβάνει την απάντηση: «Κρίμα… Λαμβάνοντας υπόψη τις προτιμήσεις σας, το Άμστερνταμ μπορεί να μην προσφέρει τις εμπειρίες που αναζητάτε».

Να σημειωθεί, πάντως, ότι η δήμαρχος του Άμστερνταμ, Femke Halsema, έχει ζητήσει τη ρύθμιση της πώλησης και της χρήσης κοκαΐνης ως μέσο για να χτυπηθούν τα κέρδη των εγκληματικών συμμοριών.

Εν τω μεταξύ, ο Bert Nap, κάτοικος της συνοικίας των κόκκινων φώτων, παραμένει επιφυλακτικός: «Όλα αφορούν τον απαγορευμένο καρπό στο Άμστερνταμ. Γιατί δεν προσφέρεται μια καλύτερη εναλλακτική λύση; Το κάπνισμα χόρτου στο δρόμο; Θα προτιμούσαμε να μην το έχουμε αυτό. Κάντε το στο σπίτι σας και τότε δεν θα λαμβάνετε άσχημα σχόλια από τους ντόπιους».



ΠΗΓΗ