Τα στοιχεία για το 2023 είναι διαθέσιμα, και δεν είναι απολύτως ευχάριστα για την αγορά δημοπρασιών. Ο οίκος Sotheby’s κατέκτησε την πρώτη θέση με τζίρο 7,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ ο Christie’s σημείωσε τζίρο ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, κάθε οίκος διαπίστωσε μείωση των πωλήσεων σε δημοπρασίες, ένα συντριπτικό -25% για τον Christie’s, ένα μικρό -1,5% για τον Sotheby’s.

Μια έκθεση αυτοκινήτων στο Μαϊάμι, η οποία, έναντι 1.748,25 δολαρίων (το πιο ακριβό εισιτήριο), δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να δουν τα πιο καυτά supercars, να απολαύσουν γκουρμέ γεύματα και να ψωνίσουν είδη πολυτελείας

Όμως, εξετάστε το πιο προσεκτικά: το ποσοστό του Christie’s για το 2023 φαίνεται κάκιστο σε σύγκριση με το 2022, όπου σημειώθηκε η συγκλονιστική επιτυχία της συλλογής του Paul Allen. Αν την αφαιρέσουμε, οι πωλήσεις του Christie’s μειώθηκαν κατά «μόλις» 7%. Οι πωλήσεις του Sotheby’s περιλαμβάνουν 925 εκατ. δολάρια για αυτοκίνητα, μέσω της θυγατρικής του εταιρείας RM.

Εικοσάρηδες αγοραστές

Αλλά και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει ένας τομέας που είναι αδιαμφισβήτητα ζωντανός και συνεχώς αναπτυσσόμενος, και αυτός είναι τα είδη πολυτελείας. Ο οίκος Sotheby’s ανέφερε μια εντυπωσιακή αύξηση +27,8% στις πωλήσεις ειδών πολυτελείας το 2023, ενώ ο Christie’s ένα πιο συγκρατημένο 16%.

Και οι δύο, και μάλιστα και άλλοι, οίκοι δημοπρασιών συμφωνούν – τα είδη πολυτελείας είναι το υπ’ αριθμόν ένα «ναρκωτικό πύλης» για την αγορά έργων τέχνης. Προσελκύουν μια καινούργια, νεότερη δημογραφική ομάδα, η οποία ξεκινάει αγοράζοντας τσάντες και στη συνέχεια, με ή χωρίς μια ελάχιστη ώθηση από τον οίκο, προχωράει σε πιο ακριβά αντικείμενα στον τομέα των έργων τέχνης.

Για παράδειγμα, η δημοπρασία του Christie’s τον Νοέμβριο στο Χονγκ Κονγκ με 197 παρτίδες τσαντών και αξεσουάρ περιείχε 37 παρτίδες που κατασκευάστηκαν το 2023, δηλαδή προφανώς δεν προορίζονταν να φορεθούν στην πραγματικότητα

Ο οίκος Christie’s το κατέστησε αυτό σαφές όταν ανακοίνωσε τα αποτελέσματα, χαρακτηρίζοντας τις τσάντες και τα αξεσουάρ ως «κορυφαίο πόλο έλξης» με το 59% όλων των αγοραστών να είναι millennials ή νεότεροι- η εταιρεία δήλωσε ότι το 2023, «το 38% των νέων και των παλιότερων πελατών τσαντών (αγοραστές/προσφέροντες) αγόρασαν και/ή πρόσφεραν σε άλλο τμήμα».

Η Sotheby’s έχει βουτήξει με το κεφάλι στην αγορά του πολυτελούς τρόπου ζωής με πολλούς τρόπους, κυρίως με ένα εμπορικό κατάστημα στη Ζυρίχη και μια έκθεση αυτοκινήτων στο Μαϊάμι, η οποία, έναντι 1.748,25 δολαρίων (το πιο ακριβό εισιτήριο), δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να δουν τα πιο καυτά supercars, να απολαύσουν γκουρμέ γεύματα και να ψωνίσουν είδη πολυτελείας.

Η εταιρεία εξηγεί ότι οι πωλήσεις ειδών πολυτελείας στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με το 2022 -και ότι ένας μεγάλος αριθμός αγοραστών είναι στην ηλικία των 20 ετών.

«Πολυτέλεια» και «τέχνη»

Πώς εξηγούνται όλα αυτά; Η Rachel Koffsky, επικεφαλής του τμήματος τσαντών στον οίκο Christie’s, επισημαίνει δύο στοιχεία που, όπως λέει, έχουν δώσει ώθηση στην αγορά.

Το πρώτο είναι πιο ιστορικό: «Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι άνθρωποι ήταν στο σπίτι, έπαιρναν επιδόματα ή δεν ήταν σε θέση να ξοδέψουν χρήματα για άλλα πράγματα και μπήκαν στο διαδίκτυο», λέει. Επισημαίνει επίσης ότι η αυξανόμενη ζήτηση των αγαθών πολυτελείας οφείλεται και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το TikTok και άλλους ιστότοπους.

Προς τα πού οδεύει αυτό; Οι οίκοι δημοπρασιών έχουν βρει μια πλούσια «φλέβα» έργων προς πώληση εκτός του τομέα της τέχνης, και για χρόνια οι κεντρικοί τίτλοι τους περιλαμβάνουν την «πολυτέλεια» μαζί με την «τέχνη». Πολλά φαίνεται να είναι επενδυτικού χαρακτήρα και η επιστροφή στην πώληση γίνεται όλο και πιο γρήγορα.

Για παράδειγμα, η δημοπρασία του Christie’s τον Νοέμβριο στο Χονγκ Κονγκ με 197 παρτίδες τσαντών και αξεσουάρ περιείχε 37 παρτίδες που κατασκευάστηκαν το 2023, δηλαδή προφανώς δεν προορίζονταν να φορεθούν στην πραγματικότητα.

Ωστόσο, οι οίκοι δημοπρασιών δεν μπορούν να απαρνηθούν την τέχνη, η οποία αποτελεί μακράν το μεγαλύτερο τμήμα των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων. Προσφέροντας όμως είδη πολυτελείας, συστρατεύονται με το lifestyle, βρίσκουν νέους αγοραστές και συμπτωματικά υπογραμμίζουν τα δικά τους διαπιστευτήρια ως επιχειρήσεις πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ένα από τα σημεία πώλησης των ειδών πολυτελείας είναι ότι έχουν μακρά παράδοση (ακόμη και αν αυτό δεν ισχύει πάντα)- οι οίκοι δημοπρασιών δεν χάνουν ποτέ την ευκαιρία να επισημάνουν ότι έχουν ιστορία που υπερβαίνει τα 250 χρόνια.

*Με πληροφορίες από TheArtNewspaper | Κεντρική φωτογραφία θέματος: Sex and the city



ΠΗΓΗ