Σε μια περίεργη επιθετική ενέργεια, οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης έβαλαν στο στόχαστρο το Star Iris, ένα ελληνόκτητο εμπορικό πλοίο που μετέφερε καλαμπόκι από τη Βραζιλία στο Ιράν (!), κάτι που επιβεβαίωσαν οι ΗΠΑ. Η επίθεση σημειώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της 13ης Φεβρουαρίου 2024, περίπου 40 ναυτικά μίλια νότια της Al Mukha στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας.

Αυτό το τελευταίο περιστατικό αποτελεί μέρος μιας σειράς επιθέσεων των ανταρτών σε πλοία στην περιοχή, διαταράσσοντας τις μεταφορές μέσω βασικών πλωτών οδών σε υποστήριξη της Γάζας, με μόνο αίτημα τον τερματισμό του πολέμου. Ουσιαστικά απειλούν το Ισραήλ και εν συνεχεία όλο τον κόσμο, πως όσο συνεχίζεται ο πόλεμος στη Γάζα, θα κινδυνεύει η επισιτιστική ασφάλεια το παγκόσμιο εμπόριο.

«Οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί απέτυχαν να εξασφαλίσουν τη διέλευση οποιουδήποτε πλοίου με προορισμό το Ισραήλ»

Το Star Iris χτυπήθηκε από πυραύλους σε δύο διαφορετικά περιστατικά, αν και ευτυχώς δεν αναφέρθηκαν θύματα και το πλοίο υπέστη μόνο μικρές ζημιές. Συνέχισε άλλωστε το ταξίδι του προς το επόμενο λιμάνι προσέγγισης. Η πολιτοφυλακή των Χούθι, κλιμακώνει τις επιθέσεις της κατά της εμπορικής ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα, τον Κόλπο του Άντεν και το στενό Bab el-Mandeb με τουλάχιστον 10 επιθέσεις σε πλοία την περασμένη εβδομάδα.

Ο Ταξίαρχος Γιαχία Σαρί ανακοινώνει συχνότερα από όσο θα ήθελε η Δύση, επιθέσεις κατά στόχων που κατευθύνονται στο Ισραήλ. Έχει δημιουργηθεί μια δυναμική που μόνο κακό κάνει στην παγκόσμια οικονομία.

Κατά πόσο λειτουργούν οι επιθέσεις ως μοχλός πίεσης στο Ισραήλ;

Η επίσημη αιτιολογία είναι πως οι επιθέσεις έχουν ως στόχο, όλα τα πλοία που κατευθύνονται στο Ισραήλ και μετά τα αμερικανοβρετανικά αντίποινα και τα πλοία αυτών των χωρών. «Οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί απέτυχαν να εξασφαλίσουν τη διέλευση οποιουδήποτε πλοίου με προορισμό το Ισραήλ. Δεν μπόρεσαν να προστατεύσουν αυτά τα πλοία. Δεν μπορούν πλέον να προστατεύσουν ούτε τα αμερικανοβρετανικά πλοία και αυτό είναι μια πραγματική και σημαντική νίκη για εμάς», δήλωσε ο Αμπντούλ Μαλίκ αλ Χούθι σε τηλεοπτικό διάγγελμα.

Βρετανική ασφαλιστική εταιρεία επιβεβαίωσε πως δεν υπήρξε ούτε μια διέλευση, την Τρίτη προς το Ισραήλ, καθώς οι περισσότερες πλοιοκτήτριες χώρες αρνούνται να ρισκάρουν. Η συνεχιζόμενη σύγκρουση στην Υεμένη έχει ρίξει μια μακρά σκιά στη διεθνή ναυτιλία στην περιοχή. Αρκετές κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν πλέον εντελώς την περιοχή λόγω του αυξανόμενου αριθμού επιθέσεων από το τεχνολογικά υποστηριζόμενο από το Ιράν κίνημα των Χούθι.

Οι αντάρτες ανέλαβαν την ευθύνη για την επίθεση στο Star Iris, δηλώνοντας ότι έγινε σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους στη Γάζα. Βέβαια, ήταν ελληνόκτητο πλοίο, ενώ οι Χούθι έβαλαν κατ’ αυτού ως «πλοίου υπό αμερικανική χρήση». Οι ΗΠΑ και οι βρετανικές δυνάμεις απάντησαν άμεσα με αεροπορικές επιδρομές σε στόχους των Χούθι στην Υεμένη, συμπεριλαμβανομένων εγκαταστάσεων αποθήκευσης όπλων και πυραυλικών συστημάτων. Καθώς οι εντάσεις συνεχίζουν να αυξάνονται, οι πιθανοί κίνδυνοι για τη διεθνή ναυτιλία παραμένουν μια αυξανόμενη ανησυχία. Το Ισραήλ έχει αναγκαστεί να φτιάξει χερσαίες οδούς μεταφοράς τροφίμων, μέσω Σαουδικής Αραβίας, ΗΑΕ και Ιορδανίας, ενώ έχουν αυξηθεί οι εισαγωγές από την Τουρκία.

Έκκληση για σταθερότητα

Η επίθεση στο Star Iris υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη για επίλυση της σύγκρουσης στην Υεμένη, αλλά και στη Γάζα. Η αυξανόμενη αστάθεια στην περιοχή δεν απειλεί μόνο την ασφάλεια της εμπορικής ναυτιλίας, αλλά έχει επίσης εκτεταμένες επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, την παγκόσμια οικονομία και την ασφάλεια.

Καθώς ο κόσμος παρακολουθεί την εξελισσόμενη κατάσταση στην Υεμένη, είναι σαφές ότι πρέπει να βρεθεί μια μόνιμη λύση για την αποκατάσταση της σταθερότητας και τη διασφάλιση της ασφαλούς διέλευσης των πλοίων μέσω αυτών των ζωτικών πλωτών οδών.

Το περιστατικό με το Star Iris αναδεικνύει τον ασταθή χαρακτήρα της περιοχής και τους πιθανούς κινδύνους για τη διεθνή ναυτιλία. Καθώς η κατάσταση στην Υεμένη παραμένει ανεπίλυτη, ο κόσμος περιμένει μια λύση που θα αποκαταστήσει τη σταθερότητα και θα διασφαλίσει την ασφαλή διέλευση των πλοίων μέσω αυτών των κρίσιμων πλωτών οδών.



ΠΗΓΗ