Τα στοιχεία για τον Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών που ανακοινώθηκαν σήμερα Πέμπτη τόσο για την ευρωζώνη όσο και για το Ηνωμένο Βασίλειο, μπορεί να δείχνουν  μια μικρή επιβράδυνση στη συρρίκνωση της μεταποιητικής δραστηριότητας, ωστόσο μια προσεκτική ματιά σε έναν επιμέρους δείκτη της έρευνας καταγράφει για πρώτη φορά τις επιπτώσεις από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Και οι βιομηχανίες σε Η.Β. και ευρωζώνη δηλώνουν ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού τους επιδεινώθηκαν για πρώτη φορά μετά από έναν χρόνο.

Ειδικότερα, ο δείκτης χρόνου παράδοσης προμηθευτή, μέρος της έρευνας του δείκτη S&P Global purchasing managers’ index (PMI) που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, έπεσε κάτω από το 50 και στις δύο οικονομίες τον Ιανουάριο, αντανακλώντας ότι η πλειονότητα των επιχειρήσεων αναφέρει ότι επιμηκύνονται οι χρόνοι παράδοσης για να φτάσουν οι προμήθειες στα εργοστάσιά τους. Και η Ελλάδα φαίνεται ότι έχει πληγεί περισσότερο από άλλες χώρες.

Το πλήγμα για την Ελλάδα

Παραθέτοντας τα στοιχεία οι Financial Times, αναφέρουν ότι οι επιχειρήσεις στις περισσότερες χώρες στην Ευρώπη ανέφεραν επιδείνωση στις αλυσίδες εφοδιασμού τους, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων οικονομιών όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία. Και σύμφωνα με την έρευνα ο μεταποιητικός κλάδος στην Ελλάδα, ένα από τα κράτη της ΕΕ που βρίσκονται πιο κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ, ήταν μεταξύ των πιο σκληρά πληττόμενων.

Οι καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης ενισχύουν τους φόβους ότι η συνεχιζόμενη διαταραχή της Ερυθράς Θάλασσας θα δημιουργήσει πληθωριστική πίεση στην οικονομία της Ευρώπης και δυσκολίες για τον ευρωπαϊκό μεταποιητικό κλάδο, που παλεύει με την αδύναμη ζήτηση.

Η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας αντιπροσωπεύει συνήθως το 15% του συνολικού παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου

Η έρευνα είναι «σίγουρα ένα σημάδι ότι αρχίζουμε να βλέπουμε την Ερυθρά Θάλασσα να επηρεάζει πραγματικά τις επιχειρήσεις στην Ευρώπη, και μάλιστα πολύ νωρίτερα από ό,τι περιμέναμε ότι γινόταν αυτό», δήλωσε στους FT ο George Moran, οικονομολόγος της Nomura.

Ως αποτέλεσμα, ο δείκτης υποχώρησε κάτω από το όριο του 50για πρώτη φορά από τον Ιανουάριο του 2023 και βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδό του σε 14 μήνες.

Η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας αντιπροσωπεύει συνήθως το 15% του συνολικού παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένου του 8% των σιτηρών, το 12% του θαλάσσιου πετρελαίου και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Οι εταιρείες

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες που βασίζονται σε αναδρομολογημένα πλοία για εξαρτήματα έχουν ήδη αισθανθεί τον αντίκτυπο, με την Tesla στη Γερμανία, τη Volvo Cars στο Βέλγιο και τη Suzuki στην Ουγγαρία να διακόπτουν ορισμένες γραμμές παραγωγής οχημάτων.

Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν επίσης αυξημένα έξοδα αποστολής ως αποτέλεσμα των επιθέσεων των Χούθι. Οι ναύλοι από την ανατολική Ασία προς τη Μεσόγειο έχουν αυξηθεί κατά 290% σε σύγκριση με τις αρχές Νοεμβρίου, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic, με παρόμοια αύξηση στη γραμμή Ασίας προς Βόρεια Ευρώπη.

«Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα αφήνουν το στίγμα τους», αναφέρει επίσης στους FT, ο Norman Liebke, οικονομολόγος της Hamburg Commercial Bank, η οποία συνέταξε τη γαλλική έρευνα μαζί με την S&P Global. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι τα επίπεδα πτώσης του δείκτη ήταν «πολύ μακριά» από αυτά που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι εκτεταμένες διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας προκάλεσαν παρατεταμένες ελλείψεις υλικών για τους κατασκευαστές παγκοσμίως.

Από την πρώτη επίθεση των Χούθι στις 19 Οκτωβρίου, η κυκλοφορία στην Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκε δραματικά. Τις επτά ημέρες έως τις 28 Ιανουαρίου, ο όγκος εμπορίου στο στενό Bab el-Mandeb, από τον οποίο περνούν τα πλοία για να φτάσουν στη Διώρυγα του Σουέζ από τον Ινδικό Ωκεανό, μειώθηκε κατά 65% σε σύγκριση με το τέλος Οκτωβρίου, σύμφωνα με το IMF PortWatch, που παρέχει δείκτες σε πραγματικό χρόνο της λιμενικής και εμπορικής δραστηριότητας σε όλο τον κόσμο.

Πηγή: ΟΤ



ΠΗΓΗ