Με την περιουσία του να έχει αυξηθεί κατά 49,3 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος και την ανάδειξή του στη δεύτερη θέση στον Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Bloomberg, παράλληλα με μια άνοδο 58% στη μετοχή της Amazon, ο Jeff Bezos δρέπει τους καρπούς των κόπων του.

Αλλά και την απόδοση των στρατηγικών που ακολουθεί για τη διοίκηση των επιχειρήσεών του. Δεν είναι οπαδός της χρήσης παρουσιάσεων με διαφάνειες σε συσκέψεις, εφαρμόζει τον κανόνα με τις… δύο πίτσες στις συναντήσεις με τα στελέχη του, είναι αρκετά αυστηρός με τους κανονισμούς αλλά και αρκετά cool για να βγάλει το 2018 στη δημοσιότητα τη λίστα με τους 24 κανόνες ιεραρχίας – την The Jeff Bezos Coolness Hierarchy List.

Μια σκληρή αλλά αληθινή ιστορία

Ο Bezos κατέχει περίπου το 10% της Amazon, έχοντας στην κατοχή του περίπου 990 εκατομμύρια μετοχές. Αν και παραιτήθηκε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου το 2021, αναλαμβάνοντας θέση εκτελεστικού προέδρου, εξακολουθεί να δηλώνει ότι σκέφτεται πώς να κάνει την Amazon την καλύτερη εταιρεία που μπορεί να γίνει.

Και η παρουσία της εταιρείας στην αγορά παραμένει ισχυρή. Ακόμη και πριν από την πανδημία του 2020, η Amazon κατακτούσε το 45% του ηλεκτρονικού εμπορίου των ΗΠΑ και συνέχισε να το πράττει και αργότερα, ότα τα στοιχεία έδειξαν ότι μέχρι το 2021, το 60% όλων των ηλεκτρονικών αγορών πραγματοποιούνταν εξάλλου μόνο μέσα από το δικό του κανάλι. Δεν είναι τυχαίο ότι η συνολική χρηματιστηριακή της αξία, η συνολική αξία των μετοχών της εταιρείας, ανέρχεται σε 1,37 τρισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές Αυγούστου του τρέχοντος έτους – ένα αστρονομικό μέγεθος.

Παρόλο που περίπου 168 εκατομμύρια άνθρωποι στις ΗΠΑ έχουν συνδρομή Prime, η Amazon δεν ήταν πάντα ένα τεχνολογικό μεγαθήριο ή ένας e-retailer. Ο Bezos πήρε ένα μεγάλο ρίσκο για να ξεκινήσει τον κολοσσό του ηλεκτρονικού εμπορίου, αφήνοντας πίσω του μια πολύ ισχυρή δουλειά σε hedge fund το 1994. Αν και αρχικά ήταν απλώς ένα ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο, η Amazon έγινε η ταχύτερη εταιρεία που έφτασε ποτέ τις ετήσιες πωλήσεις των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2015, και στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 2010, αναπτύχθηκε για να καθορίσει το παγκόσμιο λιανικό εμπόριο στη νέα οικονομία και λειτούργησε ως χρυσωρυχείο για τους επενδυτές.

Εργασία και coolness

Οι άνθρωποι πάντα ψάχνουν για τρικ και μυστικά για το πώς θα γίνουν πλούσιοι, χωρίς να αναλογίζονται τον κόπο, το κόστος του χρόνου, την πειθαρχία που απαιτείται. Ο Bezos δεν αποτελεί εξαίρεση. Ο ίδιος δήλωσε στο CNBC πως «όταν έχεις ένα χάρισμα και στη συνέχεια δουλεύεις σκληρά, θα αξιοποιήσεις πραγματικά αυτό το χάρισμα». Σημείωσε επίσης: «Όταν κάνεις τη δουλειά σου καλά, αυτό θα οδηγήσει στην επιτυχία σου».

Το 2009, ο Bezos περιέγραψε την εταιρική φιλοσοφία που οδήγησε στη δημιουργία του εξαιρετικά επιτυχημένου Kindle. Εκείνη την εποχή, ήταν το προϊόν με τις περισσότερες πωλήσεις της εταιρείας. Εξήγησε ότι μια στρατηγική για να πετύχουν οι επιχειρηματίες είναι να καθορίσουν σε τι είναι καλοί και να αναζητήσουν ένα τμήμα της αγοράς που χρειάζεται αυτή τη δεξιότητα. Η άλλη επιλογή, είπε ο Bezos, είναι να ανακαλύψουν τι χρειάζονται οι πελάτες τους και να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους ανάλογα.

Η Amazon, η οποία δεν είχε ασχοληθεί ποτέ στο παρελθόν με την τεχνολογία, ακολούθησε τη δεύτερη οδό με το Kindle. Τα ηλεκτρονικά βιβλία απαιτούσαν digital αναγνώστες, οπότε η Amazon ανέπτυξε έναν τομέα που οι πελάτες αγαπούσαν – και τον αγαπούν. Σχεδόν 15 χρόνια μετά το ντεμπούτο του το 2007, το Kindle παραμένει ο παράγοντας που έφερε τη μεγαλύτερη αναστάτωση στην ιστορία της εκδοτικής βιομηχανίας.

Η προσέγγισή του διαχέεται σε όλη τη δομή των εταιρειών του, αλλά όλα ξεκινούν από την ανταλλαγή απόψεων και τα περίφημα meetings του. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση μιας συνάντησής του με ανώτερα στελέχη πριν από κάποια χρόνια, όπου θα συζητούσαν τις τελευταίες μετρήσεις πελατών. Το μεγαλύτερο διάστημα μιλούσε ωστόσο ο Bezos για κάτι πολύ πιο ενδιαφέρον: γιατί οι πελάτες ερωτεύονται κάποιες εταιρείες και απομακρύνονται από άλλες, σαν να αναδύουν μια οσμή;

Απέδωσε αυτή την τάση σε κάτι λιγότερο μετρήσιμο από την εξυπηρέτηση πελατών ή την ποιότητα των προϊόντων. Μια ποικιλία παραγόντων παίζουν ρόλο, αλλά, ταυτόχρονα, αποτελούν μια διάσταση από μόνοι τους. Για το Bezos δεν είναι άλλο από την εταιρική φήμη ή -στη δική του γλώσσα- το πόση coolness έχει μια εταιρεία.

Οι εταιρείες έχουν κάποιο έλεγχο αυτών των χαρακτηριστικών, αν και η υπέρβασή τους εξαρτάται από τα καλά συστήματα πληροφόρησης και την ταχεία ανταπόκριση στα έγκαιρα προειδοποιητικά σημάδια. Κολοσσοί όπως η United Airlines, η Uber και η Equifax αποτελούν κορυφαία παραδείγματα του τι συμβαίνει όταν δεν… συμβαίνει αυτό.

Η τέλεια συνάντηση

Ο δισεκατομμυριούχος έχει έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο με τον οποίο θέλει να διεξάγονται τα meetings – και την «τέλεια συνάντηση» που ξεκινάει με μέρες προετοιμασίας. Ο Bezos μίλησε με τον podcaster Lex Fridman για την προτίμησή του στα σαφή σημειώματα και τις μεγάλες σε διάρκεια συσκέψεις που ξεκινούν από μια δομή και εξελίσσονται σε μια περιπλάνηση της σκέψης.

Τις απόψεις του αποκάλυψε πρόσφατα στο σχετικό podcast, μιλώντας για τους «νέους εργαζόμενους στην Amazon και στην εταιρεία πυραύλων Blue Origin που μπορεί να βρεθούν στην πιο περίεργη κουλτούρα συναντήσεων που έχουν συναντήσει ποτέ», σύμφωνα με τον Bezos. Ξεκινούν με τους συμμετέχοντες να μελετούν σιωπηλά ένα υπόμνημα έξι σελίδων για 30 λεπτά και στη συνέχεια ακολουθεί συζήτηση.

Σε αντίθεση με τα PowerPoints, τα οποία, σύμφωνα με τον Bezos, είναι εύκολο να δημιουργηθούν αλλά δύσκολο για το ακροατήριο να τα κατανοήσει πλήρως, τα υπομνήματα απαιτούν πολύ περισσότερο χρόνο και προσπάθεια από τον συντάκτη. «Αυτό σημαίνει ότι ένας υπάλληλος μπορεί να περάσει εβδομάδες για να συντάξει ένα υπόμνημα έξι σελίδων για μια συνάντηση, αλλά εάν γίνει σωστά,κρύβει μέσα του ομορφιά και κυρίως, αποτελεσματικότητα», είπε ο Bezos.

Η διαδικασία επιτρέπει στους συμμετέχοντες στη σύσκεψη να κάνουν πιο παραγωγικές ερωτήσεις και να αναζητούν την αλήθεια αντί να «κρύβουν πολλές πρόχειρες σκέψεις σε bullet points – ή απλώς να βαριούνται, κάτι που είναι εντελώς αντιπαραγωγικό».

Σύμφωνα εξάλλου με το Business Insider, στην προσπάθειά του να ενθαρρύνει περισσότερο την αναζήτηση της ουσίας στη δουλειά, ο Bezos συνιστά στους ανθρώπους να καταργήσουν τους συμβιβασμούς. Αντ’ αυτού, θα πρέπει «να προσπαθούν να φτάσουν όσο το δυνατόν πιο κοντά στην αλήθεια».

«Έχουμε στην κοινωνία μας και μέσα στις εταιρείες ένα σωρό μηχανισμούς που χρησιμοποιούμε για την επίλυση τέτοιου είδους διαφορών», δήλωσε ο Bezos στο podcast. «Πολλοί από αυτούς είναι, νομίζω, πραγματικά κακοί. Ένα παράδειγμα ενός πραγματικά κακού τρόπου για να καταλήξουμε σε μια συμφωνία, είναι ο συμβιβασμός».

Δύο πίτσες

Ο Bezos εφάρμοσε επίσης τον «κανόνα με τις δύο πίτσες» στις προηγούμενες συναντήσεις του. Τι σημαίνει αυτό; Αν δύο πίτσες δεν είναι αρκετές για να ταΐσουν όλη την ομάδα, τότε υπάρχουν πάρα πολλά άτομα στη συνάντηση. Ο κανόνας έχει σκοπό να αυξήσει την παραγωγικότητα και να βοηθήσει στην αποφυγή της ομαδικής ομοιόμορφης σκέψης.

Τον δισεκατομμυριούχο της τεχνολογίας διαδέχθηκε ο Andy Jassy στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Amazon. Όσο βρισκόταν στο τιμόνι, ο Μπέζος είχε μια φιλοσοφία που συνοψιζόταν στη φράση “Day 1», με την οποία ενθάρρυνε τους υπαλλήλους να λειτουργούν με την ίδια ταχύτητα και αποδοχή του ρίσκου που θα είχαν σε μια εκκολαπτόμενη startup.

Σήμερα, ο Μπέζος είναι πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Amazon και χρησιμοποιεί μέρος του ελεύθερου χρόνου που κέρδισε από το να μην είναι διευθύνων σύμβουλος για να ασχοληθεί περισσότερο με την Blue Origin.

Πηγή: ΟΤ



ΠΗΓΗ