Με μέτρα που δεν αποδίδουν και παρεμβάσεις με χρονοκαθυστέρηση η κυβέρνηση παλεύει να τιθασεύει το «τέρας» της ακρίβειας χωρίς επιτυχία. Στο άκρως προβληματικό σκηνικό που διαμορφώνεται οι αντιδράσεις των πολιτών φανερώνουν απαισιοδοξία και ανησυχία. Αρκεί μια βόλτα σε μια λαϊκή αγορά, με την απογοήτευση να είναι ζωγραφισμένη στα πρόσωπα καταναλωτών και εμπόρων.

Ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο εκτοξεύτηκε στο 3,5%

Ο πρόσφατος πίνακας της ΕΛΣΤΑΤ παρουσιάζει τις κυριότερες μεταβολές των τιμών σε 45 προϊόντα και υπηρεσίες το διάστημα του Δεκεμβρίου 2023 – 2022. Αφήνει απολύτως έκθετη την κυβέρνηση καθώς η αύξηση του κόστους στη διατροφή την τελευταία διετία είναι δραματική και αθροιστικά ξεπερνά το 25% (15,5% το 2022 και 8,9% το 2023). Την ίδια ώρα ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο εκτοξεύτηκε στο 3,5% από 3% τον Νοέμβριο.

Τα νοικοκυριά βγάζουν τα κομπιουτεράκια για να υπολογίσουν τα έξοδα.

Γάλα, τυρί και δώδεκα αυγά

Τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση αφορούν κυρίως στην επιβολή πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους στο βρεφικό γάλα, αλλά αφήνουν εκτός τις «τρελές» ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής, με πρώτο και καλύτερο το ελαιόλαδο που ανατιμήθηκε 58,5%.

Με τα τρόφιμα στα ύψη και τους μισθούς καθηλωμένους μια σύγκριση τιμών σε βασικά αγαθά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι αποκαρδιωτική.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με την ηλεκτρονική πλατφόρμα Numbeo, ένα λίτρο γάλα στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας κάνει 1.18 ευρώ και στην Αθήνα 1.63 ευρώ. Οι Αθηναίοι αγοράζουν μια δωδεκάδα αυγά ακριβότερα από τους Μαδριλένους ενώ ένα κιλό τυρί είναι 3% ακριβότερο σε σχέση με το τίμημα που καλείται να πληρώσουν οι Ρωμαίοι.

Ακριβότερο από άλλες ευρωπαϊκές χώρες το γάλα στην Αθήνα

Φθηνότερα από άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες είναι τα νωπά προϊόντα στην Αθήνα, όπως μήλα, πορτοκάλια, ντομάτες, πατάτες, κρεμμύδια, αγγούρια.

Ο μέσος ετήσιος μισθός στην Ελλάδα είναι 23.700 ευρώ και στο Βέλγιο είναι 59.154

Και ενώ το σπιράλ ανατιμήσεων δεν έχει τέλος οι μισθοί στην Ελλάδα παραμένουν καθηλωμένοι με τις συγκρίσεις να μην είναι καθόλου κολακευτικές. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ο μέσος ετήσιος μισθός στην Ελλάδα είναι 23.700 ευρώ, όταν στην Ιταλία είναι 40.950 ευρώ, στην Ισπανία είναι 39.095 ευρώ, στο Βέλγιο είναι 59.154 και στην Γαλλία είναι 48.131 ευρώ.

«Δεν δικαιολογείται να έχουμε τέτοιες τιμές»

Σε αυτό σκηνικό, με την αγορά διχασμένη και τους καταναλωτές «ζαλισμένους», η Παναγιώτα Καλαποθαράκου, πρόεδρος ΕΚΠΟΙΖΩ, μίλησε (MEGA) για το πρόβλημα της ακρίβειας αλλά και της αισχροκέρδειας.

«Η ακρίβεια είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η ελληνική κοινωνία. Είναι η τρίτη δέσμη μέτρων προκειμένου να αναχαιτίσει την ακρίβεια το υπουργείο. Διατηρούμε επιφυλάξεις και για τη νέα δέσμη εάν δεν εξειδικευτούν και δεν εφαρμοστούν. Το κρίσιμο είναι να εφαρμοστούνε και μπορεί να δούμε μείωση τιμών. Η μείωση όμως, πρέπει να είναι δραστική», είπε αρχικά.

«Δεν δικαιολογείται να έχουμε τέτοιες τιμές σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Μόνο με ελέγχους μπορεί να λυθεί αυτό. Έλεγχοι συγκριτικά με τις ευρωπαϊκές χώρες. Η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή είναι υποπολλαπλάσιο σε σχέση με του ευρωπαίου καταναλωτή. Αυτό που διαπιστώνουμε είναι μία συνεχή φτωχοποίηση του ελληνικού λαού», πρόσθεσε.

Το νέο πακέτο μέτρων

Θυμίζουμε πως στο νέο πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός και εξειδίκευσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας ξεχωρίζουν το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους του βρεφικού γάλακτος και η μείωση κατά 30% των εκπτώσεων και πιστωτικών των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ με την προσδοκία για αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι.

Αναλυτικά, το πλέγμα των νέων μέτρων προβλέπει:

1.  Μείωση των παροχών προς τα σούπερ μάρκετ. Περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30%, με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες. [Εφαρμογή: Μάρτιος]

2.  Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων. Δεν επιτρέπεται στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. [Τέθηκε σε ισχύ]

Παρεμβάσεις από την κυβέρνηση για να πέσουν οι τιμές

3.  «Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι. Υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα. [Εφαρμογή: Μάρτιος]

4.  Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα. Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%. [Εφαρμογή: Μάρτιος]



ΠΗΓΗ