Μόλις 78.121 ψηφοφόροι, ένα 5,68% του συνόλου, συμμετείχαν στο δημοψήφισμα που διοργάνωσε η σοσιαλίστρια δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, προτείνοντας τριπλασιασμό των τελών στάθμευσης στους δημόσιους χώρους, από τα 4-6 ευρώ την ώρα σήμερα στα 12-18 ευρώ την ώρα για τα «βαριά, ογκώδη και ρυπογόνα ΙΧ οχήματα», πιο συγκεκριμένα, για τα οχήματα εσωτερικής καύσης που ζυγίζουν περισσότερους από 1,6 τόνους και τα ηλεκτροκίνητα που ζυγίζουν πάνω από 2 τόνους.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει πάντως, όπως αναγνώρισε και η ίδια η Αν Ινταλγκό, και ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο ψήφισε το δυτικό από το ανατολικό κομμάτι του Παρισιού.

Και μόλις 42.615 ψηφοφόροι απάντησαν ουσιαστικά «λιγότερα» στο ερώτημά της «περισσότερα ή λιγότερα SUV;».

Ηταν όμως το 54,55% του συνόλου των ψηφισάντων που σημαίνει ότι, εκτός απροόπτου, το Παρίσι θα προστεθεί τον Σεπτέμβριο στον κατάλογο των πόλεων που επιβάλλουν υψηλότερα τέλη στα (μεγάλα) SUV, όπως κάνουν ήδη η Ουάσιγκτον ή το Τίμπιγκεν, στη Γερμανία, και όπως ετοιμάζονται επίσης να κάνουν, χωρίς δημοψήφισμα, η Λυών, το Μπορντό και η Γκρενόμπλ.

Ενα αυτοκίνητο SUV κινείται σε δρόμο μπροστά από την Αψίδα του Θριάμβου στο κέντρο του Παρισιού

Η αντιπαράθεση

Οι δημοτικές αρχές «χρεώνουν» στα μεγάλα SUV ότι προκαλούν αυξημένη ρύπανση, καταλαμβάνουν υπερβολικά μεγάλο κομμάτι του δημόσιου χώρου και αυξάνουν τη σοβαρότητα των τροχαίων ατυχημάτων.

Στον αντίποδα, ένωση αυτοκινητιστών προειδοποιούσε το κοινό ότι «αυτή η μάχη είναι μόνο η πίσω πόρτα για την εξάλειψη του αυτοκινήτου στο σύνολό του» – αν και το μέτρο αφορά μόνο τους τουρίστες και τους επισκέπτες, όχι τους κατοίκους, τους εμπόρους και τους επαγγελματίες της υγείας, και όχι, φυσικά, τους ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης.

Υπολογίζεται ότι τα αυξημένα τέλη θα ισχύσουν για ένα 15% των αυτοκινήτων που κινούνται στο Παρίσι, περίπου 130.000 οχήματα, αριθμός πάντως ικανός να αποδώσει στον Δήμο επιπλέον έσοδα 35 εκατομμυρίων ευρώ, εφόσον δεν ευοδωθεί η δικαστική προσπάθεια που ξεκίνησαν η οργάνωση εργοδοτών Mobilians και ο Σύνδεσμος Υπεράσπισης των Αυτοκινητιστών θέλοντας να ακυρώσουν το δημοψήφισμα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει πάντως, όπως αναγνώρισε και η ίδια η Αν Ινταλγκό, και ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο ψήφισε το δυτικό από το ανατολικό κομμάτι του Παρισιού.

Επιβεβαιώνοντας μία εκλογική γεωγραφία ξεκάθαρη σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις (στον πρώτο προεδρικό γύρο του 2016, για παράδειγμα, το δυτικό κομμάτι του Παρισιού είχε αναδείξει πρώτο τον Εμανουέλ Μακρόν, ενώ το ανατολικό τον ριζοσπάστη αριστερό Ζαν-Λικ Μελανσόν), τα πιο εύπορα δυτικά διαμερίσματα ψήφισαν μαζικά κατά της αύξησης των τελών στάθμευσης για τα βαρέα, ρυπογόνα οχήματα (σε ποσοστό άνω του 80% στο 16ο διαμέρισμα), ενώ τα ανατολικά διαμερίσματα ψήφισαν υπέρ (άνω του 75% στο 10ο διαμέρισμα).

Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»



ΠΗΓΗ